Bauhaus-portfolio II

Bauhaus-portfolio II is het vervolg op het eerder gepubliceerde kunsttheoretisch onderzoek ‘Bauhaus-portfolio; Bauhaus-onderwijsprogramma’ (2020). In II ga ik in een beschouwend onderzoek dieper in op de ideeën aan de kunstschool over de nieuwe mens en maak ik gebruik van de kijkmethoden Artful Thinking en Art-Based Learning om Bauhaus-(kunst)werken te onderzoeken en erover te vertellen. Dit levert twee kunsteducatieve producten op die enerzijds informeren over de toegepaste kijkmethode en de werkwijze ervan en anderzijds vertellen over het Bauhaus via de (kunst)werken. De onderstaande stukken uit het Bauhaus-portfolio II zijn afzonderlijk van elkaar te lezen en te raadplegen en zijn uitvoerig gelardeerd met beeldmateriaal:

.De nieuwe mens en het Bauhaus
.Kunstkijken versus Bauhaus - In dialoog met twee Bauhaus-werken (Art-Based Learning)
.Kunstkijken versus Bauhaus - Vijf Bauhaus-kunstwerken besproken (Artful Thinking)

Niettemin vloeit ‘Kunstkijken versus Bauhaus - In dialoog met twee Bauhaus-werken’ voort uit ‘De nieuwe mens en het Bauhaus’ en de twee besproken Bauhaus-werken worden in dit stuk verder verkend in een persoonlijke narratief met autobiografische elementen. ‘Kunstkijken versus Bauhaus - Vijf Bauhaus-kunstwerken besproken’ staat daarentegen geheel op zichzelf. De kunsteducatieve producten zijn daarnaast voorzien van Slow Looking handkaarten die inzicht in de kijkmethode geven en die gebruikt kunnen worden om naar kunst te kijken. 

Check:
Bauhaus-portfolio II op Academia.edu
Instagram Kunstkijken Kunst maakt het verschil @p_verhoeven_kunstkijken